Multi-level marketing verzus Pyramida (letadlo)

Už z nadpisu je zřejmé, že se jedná o srovnání seriózního prodeje s prodejem neseriózním. Ať již oba vykazují podobné znaky, účel a výsledek je jiný.

Pyramida je považována za nekalou praktiku obchodu a je zakázaná. 

 

Znaky jsou následující :

 
  • Vysoké vstupní poplatky

  • Prodej produktů není a nebo není důležitý

  • Členové jsou motivovaní počtem získaných členů, ne prodejem produktů

  • Nereálné sliby- rychle zbohatnout

  • Absence školení a podpory prodeje

  • Neúčast v profesním sdružení

  • Nedodržování Etického kodexu  

 

Znaky Multi-level marketingu (dále už jen MLM)

 

MLM je forma osobního prodeje, kde se produkty dostávají od výrobce přímo ke spotřebiteli. Nemůže být tedy firma překupníkem, ale výrobcem svých produktů.

 

Předností tohoto prodeje je vysoká informovanost o výrobě, složení a používání produktů, možnost si produkt osobně vyzkoušet, být v užším kontaktu se svým prodávajícím. Pokud se jedná o výrobky na vylepšení kvality zdraví, je vysoká informovanost přímo nutností. 

 

Další výhodou je úspora nákladů za chybějící mezičlánky obchodu (sklady, velkoobchody, maloobchody) a úspora za reklamy. Za to je zde větší náročnost na vzdělávání svých členů.

 

Výhodou je i jistá otevřenost vstupu do firemní sítě. Prodávat produkty mohou ženy na mateřské dovolené, studenti apod. Není zde určená pracovní doba ani potřeba zaměstnanců. Další výhodou jsou slevy na produkty a některé výhody, které slouží jako motivace pro členy MLM společnosti.

 

Seriózní MLM společnosti se sdružují do asociací , které uplatňují tzv. Etický kodex (např. ochrana soukromí klientů, zákaz klamných smluvní podmínek apod.) 

 

Jedná se tyto o sdružení :

 
  • Asociace osobního prodeje AOP ( v ČR)

  • Světová federace přímého prodeje WDSA

  • Evropské federace přímého prodeje FEDSA

  • Asociace přímého prodeje na americkém trhu, obchodní sdružení DSA. Do této asociace DSA patří i společnost Young Living.

Proto je dobré prověřovat si firmy, zda jsou aspoň v některém z těchto sdružení, které uplatňují Etické kodexy.

 

Z článku je zřejmé jak poznáte seriózní firmu. Jakmile po vás bude někdo chtít  vysoké finanční poplatky za účast ve společnosti, nepůjde mu o produkt samotný, ale hlavně o získávání, co nejvíce členů, bude Vám slibovat vysoké zisky za velmi krátkou dobu, pak je to pyramida (letadlo).

 

Pokud Vám je představen velmi kvalitní produkt, nikdo po Vás nevyžaduje finanční příspěvek na účast v síti, nejste vystaveni žádnému tlaku a manipulaci, nezavazujete se k sankcím za odchod ze sítě, ale jste zváni na semináře a školení o produktu, pak je to seriózní MLM. 

 

Základem je vždy svoboda a kvalitní produkt.

 

Bohužel díky pyramidám je pověst MLM u nás poškozena. A neinformovanost vytváří domněnky, které poškozují poctivé firmy na trhu. 

 

Přitom MLM vytváří pro spotřebitele přidanou hodnotu. Málo kdy má prodavač v obchodě tolik času, aby Vám vysvětlil vše potřebné informace k užívání produktu, poskytl Vám produkt řádně vyzkoušet a sdílel s Vámi zkušenosti. Málo který prodavač Vám bude k dispozici kdykoliv by jste potřebovali radu a pomoc. 

 

Proto neházejte všechny osobní prodejce do stejného pytle, ale informujte se a pak učiňte rozhodnutí.

 

Myslím, že je na čase, aby se osobnímu prodeji opět vrátila prestiž a důvěra.

 

Zde jen některé společnosti, které patří do MLM a uplatňují etické kodexy:

 
  • Amway

  • Cleaner

  • Avon

  • Oriflame

  • Herbalife

  • Zepter

  • Young Living

Autor článku Ing. Kamila Schánilcová

/V textu byli použity informace z přednášky  MULTI-LEVEL MARKETING –forma osobného predaja Doc. Ing. Antonia Štensová, PhD. JČU rok 2012/

 

 

 

Email : esence-celistvosti@seznam.cz

www.facebook.com/esencialniolejeYoungLiving



Celá ČR i SR





Ing. Kamila Schánilcová ID 1517730